Kantoren

Stadskantoor Utrecht: stoer en open

Het eerste dat opvalt aan het Stadskantoor in Utrecht, is de grootte van het gebouw. Dit 92 meter hoge pand telt maar liefst 21 verdiepingen met 2500 werkplekken en 47 publieksbalies. Inwoners van de gemeente Utrecht kunnen hier terecht voor alle zaken die zij met de gemeente en aanverwante organisaties moet regelen: van geboorteaangiftes tot bouwvergunningen en van schuldhulpverlening tot reisvaccinaties.

In het atrium, waar vijf verdiepingen aan publieksbalies plus een vergaderverdieping op uitkijken, trekken de gastheren en –vrouwen in hun witte overhemden met rode giletjes de aandacht. De glazen pui en de bestrating die buiten en binnen hetzelfde is, zorgen voor eenheid. Wie hier vaker is geweest, loopt direct naar de zuilen met touchscreens, waaruit na het invoeren van je geboortedatum een bonnetje rolt met de verdieping en balie waar je moet zijn – om wachttijden te voorkomen werkt de gemeente hoofdzakelijk op afspraak.

StadskantoorUtrecht-2

Bij de receptie zit Mary Bosman. Wie vragen heeft, kan bij haar terecht. “Wij zijn het visitekaartje van de gemeente”, zegt de vriendelijke receptionist trots. Ze hoort veel positieve reacties op het gebouw, en zelf vindt ze het ook erg mooi. Ondanks dat het zo open is, voelt ze zich er veilig. “Er lopen beveiligers rond, er is cameratoezicht en we hebben alarmknoppen onder de bureaus. Die heb ik gelukkig nog niet hoeven te gebruiken.”

“Wij zijn het visitekaartje van de gemeente.”

Het Stadskantoor oogt stoer en strak met veel wit, zwart en glas. Het is precies de zakelijke uitstraling die je verwacht van een gemeente, vindt bezoeker Rutger Brouwers die vandaag zijn paspoort komt ophalen. “Het gebouw is basic en alles is erg functioneel. Wel had het van mij minder ruimtelijk gemogen: het lijkt me zonde van het geld en het is te groot om je echt welkom te voelen.”

Ondanks de openheid van het publieksgedeelte, is de akoestiek goed: het galmt niet. “De sfeer is daardoor erg rustig”, vindt Marleen Zonneveld. Zij heeft zojuist een Verklaring Omtrent het Gedrag opgehaald. “Het was behoorlijk druk, er waren veel wachtenden. Toch was ik snel aan de beurt en was de baliemedewerker vriendelijk.”

Bij de publieksbalies staat geen informatie over de afdeling. Dit is opzettelijk, vertelt een vriendelijke gastheer. “Het is een flexibel systeem. Als het druk is bij burgerzaken op de eerste verdieping, kunnen de balies van de tweede verdieping ook worden ingezet voor het aanvragen en afgeven van paspoorten. Omdat mensen op de begane grond al vernemen waar ze moeten zijn, zouden informatiebordjes alleen maar verwarrend werken.”

StadskantoorUtrecht-3

Er is veel gedaan aan de toegankelijkheid van het Stadskantoor. Er is een blindegeleidestrook die naar de receptie leidt en door de kleuren is de bewegwijzering ook leesbaar voor slechtzienden. Balies hebben een hoog en laag gedeelte – aan die laatste zit een uitschuifbaar deel voor mensen in een rolstoel. Daarnaast is het gebouw erg duurzaam: verwarming en koeling gebeurt met een warmte-koude-opslag, er zitten zonnepanelen op de gevels en vetplantjes op de daken zorgen voor een goede isolatie. Overwerken kan op de tiende verdieping, waar het licht ’s avonds toch al brandt voor de meldkamer die hier is gevestigd.

“De sfeer is hier open, zonder dat je last hebt van elkaar. Het is een mooi pand met een moderne inrichting. Ik vind het leuk dat ik niet in een anoniem kantoorgebouw zit.”

Op de kantoorverdiepingen is duidelijk te merken dat de inrichting mogelijkheden biedt voor allerlei manieren van werken: behalve gewone bureaus zijn er informelere werkplekken met banken, overlegkamers en concentratieruimtes. Elke verdieping heeft een informele ‘huiskamer’ waar behalve de koffieautomaat ook de enige prullenbak van die verdieping staat. Ook in het restaurant kan gewerkt worden, al dan niet samen. “Ik zit elke dag ergens anders”, zegt communicatiestudent en stagiair Jessica Jansen. Ze zit op een roze bank op de negentiende verdieping en werkt op haar laptop. “De sfeer is hier open, zonder dat je last hebt van elkaar. Het is een mooi pand met een moderne inrichting. Ik vind het leuk dat ik niet in een anoniem kantoorgebouw zit.”

StadskantoorUtrecht-4

Functioneel beheerder René Spaan is heel blij met het nieuwe gebouw. Voorheen moest hij soms een kwartier fietsen als hij met collega’s wilde overleggen. Niet vreemd, want de gemeente Utrecht was verspreid over vijftien locaties in de stad. Nu kan dat veel efficiënter. “De eerste weken waren de vergaderzalen op de zesde verdieping constant gereserveerd. Nu merken collega’s dat ze ook op hun eigen verdieping kunnen overleggen, er zijn genoeg plekken.”