“In mijn vrije tijd ben ik het liefst bij mijn dochtertje. Ze is net als ik een buitenmens. Vanuit Nijmegen fiets ik in een paar minuten het bos in. Daar kunnen we onze energie kwijt.”
Een pop-up store voor hippe pakken
“In mijn werk kan ik hele andere energie kwijt, intellectuele energie. Ik heb veel in mijn kop en heb veel ideeën. Ik zou veel meer willen doen met de inspiratie die ik gedurende een dag opdoe. Ik zag bijvoorbeeld op Facebook een pop-up store voor hippe pakken in een lege oude loods en vraag me dan direct af of een gemeente, waar ik op dat moment adviseer over een nieuwe school, dat ook niet kan doen voor kunst, cultuur, sport en onderwijs in leegstaande gebouwen.”
Heilige huisjes omver schoppen
“Ik heb een gevoel ontwikkeld voor wat beter en scherper kan. Binnen draaijer kan ik dat kwijt, maar bij klanten is dat lastiger. Als bijvoorbeeld een zorgdirecteur een bepaalde oppervlakte wil, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken?”
“Toch lukt dat af en toe. Vorig jaar adviseerden we een zorginstelling. Tijdens een vergadering flapte ik er uit: ‘Jullie nieuwe gebouw wordt eigenlijk te groot.’ Blijkbaar had de directeur dat gevoel ook. We hebben er toen een weekend aan gewerkt en op maandag een plan gepresenteerd voor een gebouw dat een derde kleiner is. Dat scheelt miljoenen euro’s. De vijf tot tien mensen die er bij draaijer mee bezig waren, wisten het al lang, maar we hadden eerst niet het lef om het te vertellen. Je moet dan heilige huisjes omver schoppen. Als dat voor een doorbraak zorgt, geeft dat me energie.”
“We zitten in een vak waarin je alles tot zestien cijfers achter de komma moet onderbouwen en alles moet afvinken. Ik zou het graag dichter bij mezelf houden en zeggen: ‘dit voelt niet goed’ of ‘ik vind het raar dat jullie nieuw willen gaan bouwen, terwijl jullie nog zo veel gebouwen hebben staan. Waarom kunnen we daar niet met elkaar over praten?”
“We spreken ons nu meer uit bij de klant. Daarvoor moeten we ons gevoel meer laten spreken, maar het heeft ook te maken met lef. We moeten het bespreekbaar maken als we teleurgesteld zijn in de ambitie van een klant.”