Kantoren

Gebruik je identiteit als basis voor je kantoorconcept

Met je kantoorgebouw vertel je het verhaal over wie je bent. Dat stelt Jamie Douw, student Facility Management aan de Hogeschool Utrecht, in haar visiepaper Identiteit als basis voor kantoorconcepten. De nieuwe draai werkt voor het vierde jaar mee aan de vernieuwende cursus Gebouwbeleving in de minor Real Estate Challenge aan de HU. Een kantoor wordt een visitekaartje als de identiteit van het bedrijf duidelijk naar voren komt. In haar paper beschrijft Douw een aantal factoren die kunnen bijdragen aan de beleving hiervan. 

Een goed concept sluit aan bij de merkidentiteit van het bedrijf, zodat de persoonlijkheid en het karakter van een organisatie in het concept tot uiting komt. Dit betekent dat je als organisatie je visie en kernwaarden moet vertalen naar elementen in de ruimtelijke omgeving. Als voorbeeld noemt de student de Efteling, waarbij de bezoeker een totaalconcept ervaart. Nostalgie, uniciteit, kwaliteit en creativiteit zijn de belangrijkste waarden van het attractiepark. Dit resulteert in een plek waar de bezoeker kan ‘ontsnappen aan de realiteit’.

Thema als rode draad

Thematisering is een krachtig middel om betrokkenheid te creëren bij de gebruiker. Een thema loopt als een rode draad door een gebouw en de gebruiker kan zich ermee identificeren. Een voorbeeld hiervan is het kantoorgebouw Pharos in Hoofddorp, dat ‘gezond werken’ als grondgedachte heeft. Rond dit thema is een community ontstaan van leveranciers die het pand renoveren met circulaire, gezonde materialen. De huurders – de uiteindelijke gebruikers – sluiten zich aan bij de community en nemen deze uiteindelijk over. Dit is uiteindelijk het doel van een goed concept: dat het gaat ‘leven’ en mensen bindt en boeit.

Pharos is nu nog leeg maar wordt binnenkort misschien we de meest gezonde werkomgeving van Nederland

Identiteit is belangrijk in een kantoorconcept omdat het ervoor zorgt dat een gebouw niet enkel een functionele waarde heeft, maar ook ingezet kan worden als verbindingsfactor, schrijft Douw. ‘Als de huisvesting weerspiegelt waar de organisatie voor staat, is de betrokkenheid van medewerkers groter.’ Het kantoorconcept kan daarnaast een vorm van marketing zijn en bijdragen aan de uitstraling en het imago van een bedrijf; kijk bijvoorbeeld naar jonge en dynamische techbedrijven en hun speelse kantoren met heldere kleuren en veel mogelijkheden tot beweging en ontspanning. Ook storytelling is een beproefd marketinginstrument om de organisatie-identiteit over te brengen.

Heldere kleuren en verschillende zitplaatsen ter ontspanning

Kantoor met uitdagingen

Bovenstaande elementen kunnen beïnvloeden hoe een gebouw wordt beleefd, samen met de uitwerking van een concept en de manier waarop zintuigen worden geprikkeld. Douw noemt de experience economy en de challenge economy als achterliggende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat een product of dienst op zichzelf niet meer voldoende zijn om de consument of gebruiker te betrekken bij een merk. Er moet een beleving of zelfs een uitdaging worden gecreëerd rond een product: het vernieuwende en de spanning daarvan zorgen dat de consument wordt geprikkeld en wordt aangezet tot actie. Ook kantoren kunnen gebruikers uitdagen, bijvoorbeeld rond het thema vitaliteit.

Een inspirerende werkomgeving die past bij de kernwaarden van het bedrijf en die werknemers bindt en boeit, heeft volgens Douw nog een belangrijk voordeel: het werven van nieuw talent voor de organisatie wordt makkelijker. Het wordt voor organisaties steeds belangrijker om de juiste kennis en kunde in huis te halen, en twee van de belangrijkste criteria van potentiële werknemers is dat ze zich thuis voelen in een organisatie en dat ze zich er kunnen ontwikkelen. Een kantoor dat de identiteit van een bedrijf uitdraagt, kan hier volgens de student een belangrijke bijdrage aan leveren.