CultuurOmgeving

De frisse citrusgeur van de Rotterdamse metro

Rotterdamse metroreizigers bevinden zich op weg naar hun werk niet langer op muffe en lawaaiige stations. In plaats daarvan staan ze te wachten in een fris-geurende oase van gekleurd licht en sferische muziek. Dit alles is een innovatie van het Rotterdamse vervoersbedrijf (RET) dat op de metrostations zogenaamde belevingspakketten installeerde.

Variërende muziek, frisse citruslucht en subtiel licht. Wachten op de Rotterdamse metro is geen straf meer!

Metro-1

Acht Rotterdamse (metro)stations zijn inmiddels in het bezit van zo’n ‘belevingspakket‘: er speelt muziek, er wordt gebruik gemaakt van subtiel licht, en er hangt een aangename, frisse (citrus)geur.  Afhankelijk van het tijdstip verandert de muziek en past het licht zich aan. In de ochtend hoort men voornamelijk natuurgeluiden, in de spits zingt enigszins kalmerende klassieke muziek rond, en in daluren brengt up-tempo muziek wat meer leven in de brouwerij. Dit alles heeft niet alleen een directe invloed op het welbevinden van het reizende publiek, het zorgt ook voor aangepast gedrag. Als het ergens fris ruikt is men eerder bereid de plek ook schoon en netjes te houden. Zo werken de maatregelen dus ook indirect.

Een kwart van de reistijd in het OV bestaat uit wachten. Het belevingspakket moet die wachttijd gevoelsmatig prettiger maken.

Dat licht, lucht, temperatuur, groen, en kleurgebruik binnen een kantooromgeving invloed hebben op gemoedstoestand en productiviteit is steeds breder bekend. Maar dat ook publieke plekken zoals een metrostation op deze manier leefbaarder worden gemaakt is een noviteit. Volgens het RET draagt het belevingspakket bij aan een positieve ervaring voor de reiziger: het is schoner, gezelliger en frisser. Een kwart van de reistijd in het OV bestaat uit wachten. Het belevingspakket moet die wachttijd gevoelsmatig prettiger maken.