InterviewKantoren

Zo maakt schoonmaak je bedrijf socialer en duurzamer

Het inkopen van schoonmaak, hospitality of beveiliging is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je met je bedrijf een positieve invloed wilt uitoefenen op de maatschappij en het leven van mensen. Toch kun je ook dit aspect van je bedrijfsvoering sociaal, circulair en gezond maken. Breedweer Facilitaire Diensten laat zien dat het kan.

“Er zit te veel talent op de bank”, stelt Breedweer directeur Jack Stuifbergen. Dat zijn niet alleen mensen die vanwege een lichamelijke of verstandelijke beperking niet aan het werk komen. “Het is ook de hoogopgeleide die vanwege een burn-out lang heeft thuisgezeten, de huiseigenaar die in de bijstand zit en de vroegtijdig schoolverlater. Deze niet-uitkeringsgerechtigden horen niet bij de half miljoen werklozen die Nederland telt en zijn een verborgen groep. Wij willen iets doen tegen die sociale verspilling.”

Breedweer spoort deze mensen op via gemeenten, uitkeringsinstanties en re-integratietrajecten, maar ook via krantenadvertenties en mond-tot-mondreclame. “We zijn zelfs letterlijk met twee stoelen in een lift in een Bijlmerflat gaan zitten om in gesprek te gaan met bewoners en te kijken waar wij kunnen helpen.” Het doel is om zo veel mogelijk mensen richting werk te krijgen. “Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen zelfstandig een minimumloon moet kunnen verdienen.”

“Wij willen iets doen aan de sociale verspilling van talent en arbeidskracht.”

Klanten van Breedweer kunnen met deze aanpak invulling geven aan de Participatiewet of aan hun eigen richtlijnen van sociaal verantwoord ondernemen. Bovendien kan Breedweer extra diensten verzorgen die de gastvrijheid en werkbeleving  verbeteren – denk aan planten verzorgen of koffie brengen. Daarnaast krijgen ze er een onverwacht effect bij, zegt Stuifbergen: “Ze kunnen een cultuur-switch op de werkvloer bewerkstelligen.” Doordat Breedweer werkzaamheden als schoonmaak en groenonderhoud op kantoortijden uitvoert, ontstaat er meer diversiteit binnen een kantoorpand. “Kennisgedreven organisaties werken vaak met een incrowd van hoogopgeleide werknemers. Als die een praatje maken met onze mensen, ontstaat er een andere dynamiek. Dat kan leiden tot meer empathie en meer betrokkenheid. Zeker voor millennials, die vaker behoefte hebben aan een betekenisvolle werkgever, kan dat bijdragen aan meer tevredenheid.”

‘Rot op met je troep’

Niet alleen op het sociaal-maatschappelijke domein wil Breedweer een verschil maken. Ook op het gebied van duurzaamheid zet het bedrijf vooruitstrevende stappen. “Wij geloven heilig in de circulaire ofwel blauwe economie”, vertelt Stuifbergen, “waarin afval terugkeert als grondstof voor andere productieprocessen.” Zijn missie is zijn klanten te enthousiasmeren om anders om te gaan met afval. Zo is Breedweer partner van het bedrijfsverzamelpand BlueCity in Rotterdam, waar het afval verzamelt en bewerkt zodat het hergebruikt kan worden. “Het koffiedik van de horeca wordt gebruikt om oesterzwammen op te laten groeien, maar ook als ingrediënt voor kippenvoer. En PET-flessen worden vermalen tot filament voor 3D-printers. Daarvan zijn bijvoorbeeld prullenbakjes gemaakt voor in het stadhuis van de gemeente Leeuwarden.”

Ook de eigen processen worden zo veel mogelijk circulair, vertelt Stuifbergen. “Onze groothandel heeft vanwege onze duurzaamheidscriteria al afscheid genomen van 800 van de 1.000 producten die wie voorheen gebruikten. Wij werken met microvezel, waardoor je vaak alleen water nodig hebt. Als we wél schoonmaakmiddelen gebruiken, worden die ter plaatse gemaakt door water te elektrolyseren met de zogenaamde Orbio-technologie. Toiletpapier is C2C Gold gecertificeerd.”

“Wij geloven heilig in de ‘blauwe economie’, ofwel de circulaire economie, waarin afval terugkeert als grondstof voor andere productieprocessen.”

Daarnaast ontwikkelt Breedweer samen met leverancier Werner & Mertz een zeep op basis van koffieprut en sinaasappelschil. Dat is tekenend voor de relatie die het bedrijf het liefst aangaat met leveranciers: samen zoeken naar duurzame en circulaire oplossingen. “Ieder bedrijf zou moeten nadenken over de levenscyclus van zijn producten, ook onze leveranciers. Wij willen alleen betalen voor gebruik. Als dat niet kan, zeggen wij: rot op met je troep. De schoonmaak is een vervuilende sector en door een voorbeeldfunctie aan te nemen hopen wij op een circulair sneeuwbaleffect.”

Breedweer Facilitaire Diensten
Opgericht in 2015
80 medewerkers (waarvan de helft met een afstand tot de arbeidsmarkt)

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Breedweer Facilitaire Diensten.

Reageer op dit artikel