InterviewOnderwijs

Syneratio: ‘Innovatie ontstaat vaak tijdens samenwerkingen’

Jorin Aardoom en Fabian Aardoom zijn de oprichters van Syneratio, een online platform voor studenten, wetenschappers en bedrijven om kennis te delen. Tijdens het seminar ‘De ideale mbo-leeromgeving voor nu en de toekomst’ op 22 maart in Zwolle geven de broers een workshop over de mogelijkheden van hun digitale ‘ecosysteem’.

“Innovatie ontstaat vaak tijdens samenwerkingen”, stelt Jorin Aardoom. “Neem de magnetron: die is bedacht op basis van kennis over radartechnologie en robotica. En de McDrive van McDonald’s is geïnspireerd op de pitstop in de Formule 1.” De kracht van het combineren van kennis uit verschillende werelden is het fundament onder Syneratio.

Digitaal leerplatform voor het mbo

“Voor veel net afgestudeerde mbo-studenten is de kloof tussen school en de eerste baan enorm”, stelt Aardoom. “Zeker als je ineens in meerdere projecten moet samenwerken met verschillende mensen. Basisvaardigheden als het zoeken van betrouwbare informatie en het sturen van een goede e-mail kunnen lastig zijn voor pas afgestudeerden.”

Syneratio ondersteunt vaardigheden die nodig zijn in de 21ste eeuw: informatie verzamelen, samenwerken, communiceren […] en ondernemend zijn.

Met Syneratio kunnen zij die vaardigheden al op school in de praktijk brengen. Behalve een database met 50 miljoen betrouwbare artikelen biedt het platform een slimme manier om projecten te managen, te communiceren en samen te werken. Het werkt als een sociaal medium waar je op basis van interesses andere gebruikers kunt volgen, maar ook kunt zien welke projecten, artikelen en innovatieve producten interessant voor je kunnen zijn en welke bedrijven vacatures hebben op jouw gebied.

“Met tienduizenden actieve gebruikers uit diverse sectoren in meer dan 30 landen die op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met elkaar, maakt het platform de brug naar kennis kleiner”, zegt Aardoom. “Syneratio ondersteunt op een snelle en intuïtieve manier de vaardigheden die nodig zijn in de 21ste eeuw en die de MBO Raad noemt in zijn visie MBO2025: informatie verzamelen, samenwerken, communiceren, problemen oplossen, creatief denken en ondernemend zijn.”

Gevolgen voor de leeromgeving

Een platform dat leerlingen in staat stelt om makkelijker en efficiënter samen te werken op afstand, zorgt ervoor dat scholen minder vierkante meters nodig zullen hebben – je hebt hiervoor immers niet altijd een klaslokaal nodig. Maar behalve een besparing op facilitair gebied, biedt de innovatieve toepassing de mbo-omgeving meer.

Fysieke ontmoetingsplekken in combinatie met een goede digitale omgeving kunnen veel meer potentie benutten.

Zo kunnen opleidingen makkelijker gaan samenwerken met het lokale bedrijfsleven, noemt Aardoom. “Toch blijkt uit onderzoek dat de drempel voor samenwerken hoger is als je elkaar nooit ziet. Het zou dus goed zijn om kruisbestuivingen tussen disciplines te stimuleren met de fysieke omgeving. Ontwerp die zo dat leerlingen én docenten van verschillende opleidingen elkaar tegenkomen. Volgens de mbo-scholen waarmee wij samenwerken, kunnen zulke ontmoetingsplekken in combinatie met een goede digitale omgeving veel meer potentie benutten.”

 

Jorin en Fabian Aardoom (Syneratio) geven op woensdag 22 maart tijdens de seminar ‘De ideale mbo-leeromgeving voor nu en de toekomst’ een workshop met als thema de digitale leeromgeving. Wilt u deelnemen en geïnspireerd raken? Meld u snel aan door een een e-mail te sturen naar marco@denieuwedraai.nl en betaal slechts €159 (excl. BTW) voor uw deelname.

Reageer op dit artikel