Bewegen

Steden als decor van pop-up-sport

Niet langer beperken sportevenementen zich tot hun traditionele omgeving en officiële stadions. In toenemende mate vinden sportwedstrijden en –toernooien plaats in een alternatieve en verrassende setting. Aansprekende stedelijke locaties en toonaangevende gebouwen dienen steeds meer als decor voor het fenomeen ‘pop-up-sport’.

Beeld YouTube

Sportevenementen midden in de stad

Zo diende een aantal jaren geleden het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam nog als decor van het WK squash. Deze zomer ging men het WK beachvolleybal nog een stap verder. Het gehele toernooi speelde zich af op spectaculaire locaties verdeeld over vier steden: de Hofvijver (Den Haag), de Dam (Amsterdam), het Marktplein (Apeldoorn) en de kade naast cruiseschip SS Rotterdam (Rotterdam). Mede hierdoor werd het WK een groot succes en creëerde het veel aandacht en enthousiasme. Op het Museumplein in Amsterdam, pal voor het iconische Rijksmuseum, vond deze maand nog de aftrap van de dertiende ‘Homeless World Cup’ plaats – een WK voetbal voor dak- en thuislozen.

Wat zegt het nu dat sportevenementen in toenemende mate worden georganiseerd op dergelijke locaties en plaatsvinden in niet-alledaagse stadions? Het spontane ‘pop-up karakter’ zorgt in ieder geval voor een extra buzz rond deze evenementen: het is verrassend, onverwachts. Maar de keuze voor bepaalde locaties en gebouwen –of het nu het Luxor Theater of het Museumplein is- alstoneel van dergelijke sportevenementen biedt meer: locatie, setting en omgeving geven een bepaalde allure en uitstraling aan het event, en spreekt daarmee in veel gevallen een ander (of groter) publiek aan. Of wat te denken van de economische effecten van zulke initiatieven? Sponsoren staan vaak in de rij, en in veel gevallen levert het de stad (soms op de langere termijn) ook nog het een en ander op.