Nieuwe apps maken publieke ruimte toegankelijker voor blinden

Met nieuwe apps voor de smartphone kunnen blinden en slechtzienden vanaf nu straatnaambordjes lezen, de weg vinden in drukke metrostations en weten langs welk restaurantje ze onderweg passeren. Zo wordt de openbare ruimte toegankelijker voor blinden en slechtzienden. Er zijn een aantal nieuwe apps die door middel van de technologie in de huidige smartphones een hoger niveau van zelfstandigheid biedt aan blinden en slechtzienden.

De KNFB Reader is een gloednieuwe app die blinden en slechtzienden gedrukte tekst kan laten lezen. KNFB Reader fotografeert de tekst, zet dit in om in audio en leest het voor. Straatnaambordjes, menukaarten, bedrijfsnamen en openingstijden worden door deze app met één druk op de knop toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Er wordt gewerkt aan integratie met Google Glass. Dit heeft als voordeel dat Google Glass vanzelf al is gericht op datgene wat gelezen moet worden, zodat het lezen van tekst nog laagdrempeliger kan worden.

PubliekeApp-1

“Straatnaambordjes, menukaarten, bedrijfsnamen en openingstijden worden door deze app met één druk op de knop toegankelijk voor blinden en slechtzienden.”

Guide Dots is een app die het verkennen van de stad makkelijker maakt voor blinden en slechtzienden. Met een geleidehond of blindenstok kunnen ze prima van A naar B komen, maar waar ze onderweg voorbij lopen, gaat grotendeels langs ze heen. Guide Dots deelt informatie uit Google Maps en Facebook over winkels of restaurants die worden gepasseerd. Ook kan gebruiker nieuwe informatie toevoegen aan de database, zoals obstakels op het trottoir of de locatie van toiletten in een winkel. Met een groeiende groep gebruikers wordt zo op basis van crowd-sourcing de database voor de app aangevuld, waardoor een complete digitale stadsplattegrond voor blinden ontstaat.

PubliekeApp-2

Wayfindr is een app die wordt ontwikkeld voor het openbaar vervoer in Londen. De app weet door middel van bleu-tooth-signalen die hiervoor worden uitgezonden in de metrostations waar de reiziger staat. Aan de hand daarvan wordt een routebeschrijving oplezen, zodat blinde of slechtziende reizigers zelfstandig naar de trein kunnen navigeren door de drukke metrostations. Dit scheelt onnodig zoekwerk en kunnen blinden en slechtzienden sneller en efficiënter reizen met het openbaar vervoer.

“De publieke ruimte is van ons allemaal en zou dan ook voor iedereen toegankelijk moeten zijn.”

PubliekeApp-3

Deze apps maakt de openbare ruimte ook toegankelijke voor mensen voor wie stations en drukke pleinen in eerste instantie ongastvrije plekken zijn. De publieke ruimte is van ons allemaal en zou dan ook voor iedereen toegankelijk moeten zijn. De ontwikkelingen in de smartphonewereld gaan razend snel, dus wie weet wat de smartphone de komende jaren nog meer gaat betekenen in het voor iederéén toegankelijk maken van onze openbare ruimte.

Reageer op dit artikel