Omgeving

Fietspaden in de ondergrondse van Londen

Steden over de hele wereld hebben er tegenwoordig mee te maken: leegstand. Het zijn echter niet alleen kantoren of scholen die geen  bestemming hebben, maar ook meer onverwachte locaties worstelen met dit gegeven. Neem het Londense metronetwerk, waarvan een deel al jaren ongebruikt is. In navolging van het idee voor de Low Line in New York en het ontwerp voor een aantal metro-haltes in Parijs is er nu een plan dat een deel van het metronetwerk in één van ’s werelds dichtst bevolkte en -bebouwde steden een nieuwe bestemming geeft.

Ondergrondse-2

Een groep van architecten bij Gensler kwam met een ontwerp dat een deel van het Londense metronetwerk omtovert tot een nieuwe ruimte waarin circulatie en interactie centraal staan. Een transformatie waarbij de ‘underground’ ruimte biedt aan voetgangers en fietsers, en waar verschillende pop-up winkels, horeca, en evenementen te vinden zullen zijn. Op deze manier speelt het in op het gebrek aan ruimte voor voetgangers en fietsers in de stad. Ook is er aandachtig gekeken naar aspecten als milieuvriendelijkheid en duurzaamheid: zo moet er gebruik worden gemaakt van speciale technieken die energie opwekken op basis van passanten hun beweging.

“Transformatie van de Londense ondergrondse speelt  in op het gebrek aan ruimte voor voetgangers en fietsers in de stad.”

Ondergrondse-3

Ondanks dat het slechts een ontwerp betreft, illustreert het een probleem waar veel steden mee kampen. De populariteit van de stad leidt in veel gevallen tot een hoge bevolkingsdichtheid, en een gebrek aan geschikte openbare ruimte. Een actieve zoektocht naar alternatieven is het gevolg. In het licht van herbestemming en transformatie lijkt dit zich recentelijk te hebben verplaatst naar ‘de ondergrondse’. Een interessante trend: wellicht iets voor de Noord-Zuid lijn?