Kantoren

Eosta: circulair gebouw waar de mens centraal staat

Het nieuwe kantoor en distributiecentrum van Eosta, distributeur van biologische groente en fruit, bestaat grotendeels uit circulaire materialen. En minstens net zo belangrijk: werknemers voelen zich er thuis en de werksfeer is er sinds de verhuizing flink op vooruit gegaan. Het team van de nieuwe draai bracht onlangs een bezoek aan het bedrijf.

Het pand, ontworpen door architect Thomas Rau, is 19.500 vierkante meter groot en is in september 2018 opgeleverd. Direct bij binnenkomst valt op hoe licht en ruim het aanvoelt, zonder kil of onpersoonlijk te zijn. Wij werden hartelijk onthaald in de receptieruimte met open haard.

Vanuit de binnenkomsthal is zowel het kantoor als het magazijn te zien. ‘Dat was heel belangrijk voor ons’, vertelt CEO Volkert Engelsman. ‘Wij wilden geen kloof tussen blue collar en white collar. Daarom is, in tegenstelling tot in ons vorige gebouw, hier ook maar één kantine waar iedereen gebruik van maakt.’ Daar zijn verse, biologische broodjes, salades en sappen te krijgen. De gezonde lunch is erg in trek bij beide groepen medewerkers.

Dat kantoormedewerkers voeling hebben met de producten, is zichtbaar: op verschillende bureaus liggen zoete aardappels, gemberwortels en andere soorten groente en fruit. Het contact tussen werknemers is ook merkbaar in andere delen van het pand. Zo is er een ‘lawaairuimte’ – als tegenhanger van de stilteruimte – waar collega’s samen staan te darten en ook rond het tafelvoetbalspel verzamelen zich witte én blauwe boorden.

Veel van de materialen in het gebouw zijn hergebruikt. Zo zijn de tegels aan de muren gemaakt van vermalen wc-potten. Het hout komt van Limburgse bomen die gekapt moesten vanwege een ziekte en er is gebruikgemaakt van duurzame, minerale verf. Ook de pvc-buizen, het staal, het isolatiemateriaal in de wanden en de tapijten en kussens zijn gemaakt van (deels) gerecycled materiaal.

Voor het licht is gekozen voor het concept ‘product as a service’: Eosta betaalt voor de lichturen, maar de lampen blijven in bezit van de leverancier, die zelfs de energierekening betaalt – dé stimulans om zo energiezuinig mogelijke producten te gebruiken.

Opvallend zijn de vele informele zithoeken en ontmoetingsplekken in het pand. Ook is er een meditatie- en gebedsruimte en een kamer met ligstoelen en dekens waar medewerkers een ‘powernap’ kunnen doen. De warme kleuren, natuurlijke materialen, goede akoestiek, planten en daglicht zorgen voor een prettige ambiance. Dat alles heeft een positief effect op werknemers, zegt HR-manager Cornelie Eichelsheim. ‘Al vrij snel na de verhuizing merkten we dat er meer rust was op de werkvloer. In ons vorige pand zaten we ook veel dichter op elkaar en dat gaf weleens wrijving. Er is merkbaar meer oplossingsgericht vermogen.’

Een ander voordeel van de duurzame en mensgerichte uitstraling van het bedrijf is dat het makkelijker is om nieuw talent aan te trekken, zegt Eichelsheim. ‘Veel sollicitanten zeggen dat ze hun werk willen doen in een zinvolle omgeving.’

De bedrijfscultuur van Eosta wordt samengevat in de slogan ‘Dream, dance, deliver’. ‘Dat staat voor jezelf zijn, samenwerken en je doelen bereiken’, legt Engelsman uit. ‘Die instelling zorgt voor mentale en sociale vitaliteit. Daarvoor heb je geen regels en procedures nodig, maar moet je gevoelig zijn voor de tijdsgeest en de magie van het moment.’

Reageer op dit artikel